ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΣΟΥ

Είμαι σίγουρος ότι αυτό σου έχει τύχει: Πελάτης θέλει να συνεργαστεί μαζί σου για φωτογραφικό project ( γάμο, προϊόντα ή διαφημιστική φωτογραφία κ.λ.π. ) αλλά σε πιέζει να χαμηλώσεις την τιμή, σου αναθέτει παραπάνω εργασία από την αρχική που συμφωνήσατε, κάνει πολλές απρογραμμάτιστες αλλαγές και πολλά άλλα.

Αποτέλεσμα:
Το project θέλει πολύ περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθεί από όσο υπολόγισες και το κέρδος σου είναι πενιχρό ( αν δεν έχει ήδη εξανεμιστεί λόγω των παραπάνω ωρών εργασίας ). Επιπλέον είναι σχεδόν βέβαιο ότι έχεις χάσει κάθε ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο project και το μόνο που θέλεις είναι απλά να τελειώσει.

Γιατί συμβαίνει αυτό;
Τις περισσότερες φορές οι φωτογράφοι δέχονται οικονομικές πιέσεις ή θέτουν οι ίδιοι ψυχολογικές πιέσεις στον εαυτό τους και έτσι αναγκάζονται να αναλάβουν τέτοιου είδους πελάτες και project σαν αυτό που προανέφερα.

Μερικοί από τους λόγους που αναλαμβάνεις ένα project σαν το παραπάνω είναι:

  • Οικονομική ανασφάλεια: πρέπει να πάρεις αυτό το project για να μπορέσεις να συμπληρώσεις το εισόδημα σου ώστε να ανταπεξέλθεις οικονομικά μέχρι το τέλος του μήνα
  • Επαγγελματική ανασφάλεια: δεν θέλεις να χάσεις το project από φόβο μήπως ο πελάτης πάει σε ανταγωνιστή σου
  • Λανθασμένη ελπίδα ευκαιρίας: πολλές φορές αναλαμβάνεις μία δουλειά με την ελπίδα ότι θα φέρει μία καινούργια δουλειά στην πόρτα σου, αλλά πολλές φορές αυτό δεν συμβαίνει αν ο πελάτης που περιέγραψα παραπάνω μείνει δυσαρεστημένος ( και πιθανότατα θα μείνει ).

Τι μπορείς να κάνεις:
Το καλύτερο είναι να μην αναλάβεις καν τέτοιου είδους project και να αξιοποιήσεις τον χρόνο που θα κερδίσεις σε κάτι πιο ουσιαστικό και επικερδές στο άμεσο μέλλον ( περισσότερα για αυτό στο επόμενο άρθρο ).

Το θέμα είναι πάντα φυσικά πώς μπορείς να καταλάβεις αν ένας πελάτης θα σου δημιουργήσει προβλήματα ή όχι, πριν αναλάβεις το project.

Καλή ερώτηση. Η μία λύση είναι να είσαι μέντιουμ ή Mentalist. Αν όμως δεν είσαι τίποτα από τα 2 συνέχισε να διαβάζεις.

Μικρά σύννεφά στον μπλε ουρανό

Τα μικρά σύννεφα πολλές φορές είναι ο αγγελιοφόρος μεγάλων καταιγίδων. Έτσι μερικά σημάδια στην αρχική συνάντηση με έναν υποψήφιο πελάτη μπορούν να σε βοηθήσουν να εντοπίσεις μελλοντικά προβλήματα ή να συμβάλλουν στην τελική σου απόφαση για το αν τελικά θα αναλάβεις το project ή όχι.

Ο πελάτης θέλει κάτι «οικονομικό»
Το να θέλει ο πελάτης κάτι οικονομικό δεν είναι εξαρχής κακό αρκεί να συμβαίνουν τα παρακάτω:

  • Τα οικονομικά πακέτα είναι στο target group σου και έχεις τρόπο να προσφέρεις ικανοποιητικό για την τιμή αποτέλεσμα, γρήγορα και αποτελεσματικά, ώστε να μην χάνεις χρόνο.
  • Αν από την άλλη ξέρεις ότι μάλλον θα σου πάρει παραπάνω χρόνο το project από όσο πρέπει, τότε πιθανότατα θα καθυστερήσεις από μεριά του πελάτη σε feedback και αποφάσεις και έτσι θα δουλέψεις επιπλέον χωρίς να πληρωθείς. Τότε καλύτερα να μην αναλάβεις την δουλειά.

Ο πελάτης θέλει έκπτωση ή καλύτερη τιμή
Οι εκπτώσεις έχουν φυσικά χώρο και ουσία σε μία διαπραγμάτευση και είναι ένα καλό τελευταίο εργαλείο για να κλείσεις την δουλειά, αρκεί να συνδυάζονται με την παροχή λιγότερων επιπρόσθετων υπηρεσιών.

Π.χ. αν σε ένα γάμο κάποιος θέλει οικονομικό βίντεο τότε μπορείς να κάνεις πχ μία έκπτωση που οφείλεται στο ότι δεν θα έχει εναέρια πλάνα. Αλλιώς θα προσφέρεις επιπρόσθετες υπηρεσίες δωρεάν και έτσι ή θα πληρώσεις εσύ το κόστος εργασίας του συνεργάτη που θα παρέχει τις επιπλέον υπηρεσίες ή απλά θα δουλέψεις εσύ δωρεάν.

Τέλος αν δίνεις τις επιπλέον υπηρεσίες σου δωρεάν 2 μηνύματα περνάς: ότι τελικά δεν έχουν και τόση μεγάλη αξία όσο έλεγες στην αρχή και ότι πας να χρεώσεις κάτι παραπάνω για κάτι που τελικά δεν άξιζε τόσο. Σίγουρα όχι η καλύτερη δυνατή εικόνα.

Ο πελάτης θέλει «καλή δουλειά σε καλή τιμή και σύντομα»
Εξηγείς ότι η καλή δουλειά θέλει χρόνο, συνεργάτες, εξοπλισμό και συνεργασία. Όλα τα παραπάνω έχουν κόστος. Αν ο πελάτης θέλει όλα τα παραπάνω πρέπει να πληρώσει. Αλλιώς μπορεί τελικά στην αρχή να κάνει πίσω σε μία από τις 3 απαιτήσεις, αλλά κατά την διάρκεια του project να την ξαναθέσει στο τραπέζι. Αυτό ή θα δημιουργήσει εντάσεις ή απλά για να μην κρεμάσεις τον πελάτη θα προσπαθήσεις να τελειώσεις το project με τις επιπρόσθετες, μη συμφωνημένες απαιτήσεις κάτι που πολλές φορές έχει καταστρεπτικά αποτελέσματα ( μέτριο αποτέλεσμα, καθυστέρηση κ.α. )

Ο πελάτης βρήκε καλύτερη προσφορά αλλού
Εγώ προσωπικά όταν ξεκινάω τις συζητήσεις με υποψήφιους πελάτες αναφέρω ότι ΔΕΝ είμαι ο οικονομικότερος στην αγορά. Του εξηγώ γιατί ( υψηλό επίπεδο υπηρεσιών, μοναδικό αποτέλεσμα, προσοχή στην λεπτομέρεια, βραβεία, πελατολόγιο υψηλών απαιτήσεων κλπ ) αλλά ταυτόχρονα τον ενημερώνω πώς αν υπάρχει διάθεση μπορεί να βρεθεί μία λύση που ικανοποιεί και τους 2. Αν όμως το βασικό μέλημα του πελάτη είναι το κόστος τότε δεν τον εγκαταλείπω δείχνοντας εκδικητική εικόνα αλλά τον συστήνω σε συνεργάτες / συναδέλφους που έχουν σαν target group το οικονομικό κομμάτι της αγοράς.

Ο πελάτης απλά κάνει έρευνα αγοράς
Αν κάνει απλά έρευνα αγοράς σε αυτή την περίπτωση ψάχνει ίσως για την χαμηλότερη τιμή ή για το καλύτερο αποτέλεσμα. Αν θέλει το πρώτο ακολουθώ τον διαδικασία στην παραπάνω παράγραφο. Αν θέλει αποτέλεσμα του προτείνω να με δει στο τέλος αφού δει φυσικά δουλειά μου, ώστε να του δώσω τελευταίος προσφορά. Αν δεν συμφωνήσει με αυτή τότε απλά δεν δέχομαι το project.

Μην ξεχνάς ότι κάθε φορά που συναντιέσαι με ένα πελάτη, θα πρέπει να του παίρνεις συνέντευξη και να τον αξιολογείς και εσύ, όπως κάνει αυτός με εσένα.

Κρίνε τα υπέρ και τα κατά αντικειμενικά, χωρίς συναισθηματισμούς και αποφασίσε αν τελικά θέλεις να αναλάβεις το συγκεκριμένο project.

Τι κάνεις σε περίπτωση που ΔΕΝ αναλάβεις ένα project;

  • Επενδύεις τον χρόνο αυτό στον πελάτη που ξέρεις καλύτερα και μπορεί να σου φέρει τα μέγιστα αποτελέσματα: σε εσένα και την επιχείρηση σου.
  • Υπάρχουν πολλά και ουσιαστικά πράγματα που μπορείς να κάνεις στον χρόνο που απελευθερώνεις όταν δεν αναλαμβάνεις ζημιογόνα project.

Θα μιλήσω για αυτά αναλυτικά και θα σου δώσω ιδέες στο επόμενο άρθρο που θα είναι στον αέρα πολύ σύντομα. 

Αν το βρήκες χρήσιμο μην ξεχάσεις να το κάνεις Share στα social medιa.

Αν δεν θέλεις να χάσεις τα επόμενα άρθρα τότε γίνε μέρος στην ενημερωτική μας λίστα.
[button url=”https://craftiuspro.gr/newsletter-signup/” class=”” bg=”” hover_bg=”” size=”0px” color=”” radius=”0px” width=”0px” height=”0px” target=”_self”] Εγγραφή στην ενημερωτική λίστα [/button]

Εσύ τί κάνεις στις παραπάνω περιπτώσεις; Αναλαμβάνεις ανάλογα project ή όχι και γιατί; Θα χαρούμε να ακούσουμε την γνώμη σου, για αυτό άφησε ένα σχόλιο με την άποψη σου.

 

Συνέχισε να μαθαίνεις

ΠΩΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΙΑΛΕΓΟΥΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

Υπάρχει κάτι συναισθηματικό, όταν πρόκειται για την αγορά αυτοκινήτων. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι διαφημιστικές εταιρείες το γνωρίζουν. Ρίξτε μια ματιά στις τηλεοπτικές διαφημίσεις που…

Σχόλια